תפריט נגישות

סמל יעקב אדמוני ז"ל

אוגדת טל

המאמץ העיקרי של צה"ל בחזית פיקוד הדרום הופעל בגזרת רפיח-אל-עריש ע"י האוגדה שבפיקוד האלוף ישראל טל. מפקדת האוגדה שהיתה, למעשה מפקדת גיסות השריון, פקדה על חטיבת השריון 7 הסדירה בפיקוד אל"מ שמואל גונן ('גורודיש'), על חטיבת צנחנים סדירה בפיקוד אל"מ רפאל איתן ('רפול'), על חטיבת השריון 60 מילואים בפיקוד אל"מ מנחם אבירם ('מן'), על כוח סיור אוגדתי בפיקוד אל"מ ישראל גרנית, על אגד ארטילרי בפיקוד סא"ל צבי נשר, על גדוד הנדסה ו-4 טנקי מורג לפריצת שדות מוקשים, חימוש, הספקה ורפואה ועל אגד תחזוקה בפיקוד סא"ל יעקב בר ('ישקה'). לרשות האוגדה עמדו כ-300 טנקים מרביתם חדישים.
האוגדה תיכננה התקפת מלקחיים על מערכי רפיח, כאשר חטיבה 7 היא הזרוע הצפונית וחטיבת הצנחנים הזרוע הדרומית, ופריצה מהירה במספר צירים לעבר אל-עריש.
על גזרת ההבקעה הגנה דיביזיית חי"ר 7 המצרית ולה 82 טנקים, 122 קנים ארטילריים ותותחי נ"ט רבים. זו נערכה עם כוחותיה במערכים מבוצרים באיזור צומת רפיח-שייח'-זויד והג'ראדי. מצפון לה נערכו חטיבות פלשתינאיות. כדי להתגבר על שדות המוקשים, סוללות תותחי הנ"ט שחיפו עליהם וריכוז הארטילריה המצרית, שהיקשו על הבקעה חזיתית, הוחלט לתקוף באגפים כאשר חטיבת 'רפול' תוקפת בעורפם של המצרים, וטייסת 'פוגה מגיסטר' בפיקוד רס"ן אריה בן-אור תוקפת את סוללות התותחים.
חטיבה 7 ניסתה לאגוף את מערך רפיח מצפון, פרצה דרכו והשמידה אותו וגם את המערך המצרי בגזרת כפר-שן - שייח' זוויד. חטיבת הצנחנים נותקה מגדוד הטנקים שלה והתקשתה לכבוש את יעדיה. רק בשעות אחה"צ המאוחרות הצטרף כוח מגדוד הטנקים למח"ט הצנחנים ואז הושלם הכיבוש.
חטיבה 60 שהופעלה בשעות הצהריים נעה בציר החולות לעבר אל-עריש. טייסת ה'פוגות' ביצעה כ-170 גיחות תקיפה נגד הארטילריה המצרית בגיזרה.
בין השעות 17:00-16:00 פרצו שני גדודי הטנקים של חטיבה 7 את מתחמי ג'ראדי וא-ריסה והגיעו לאל-עריש. וכך ביצעה האוגדה את משימתה העיקרית ב-10 שעות בלבד. אבל המצרים שבו והתארגנו במתחם הג'יראדי ומנעו את מעבר שאר כוחות האגודה. הכוח הקדמי באל-עריש נותר מכותר. חטיבה 60 שהופנתה בלילה כדי לתקוף את הג'יראדי באיגוף דרומי נתקעה בחוליות, אולם גדוד החרמ"ש של חטיבה 7 טיהר את המערך במשך הלילה ופתח את הכביש לתנועה לפני שחר 6 ביוני. הפיקוד המצרי ביצע בליל 6/5 ביוני התקפת נגד דו-חטיבתית לעבר אל-עריש, אולם היא נבלמה בצומת ביר א-לחפן ע"י חטיבת השריון של אל"מ 'ישכה' מאוגדת יפה. דיביזיה 7 המצרית הושמדה. בקרב ההבקעה נהרגו 106 מחיילי אוגדת טל וכ-300 נפצעו. כמה עשרות טנקים נפגעו.

מתוך הספר "אטלס כרטא לתולדות מדינת ישראל"
מאת ההיסטוריון אריה יצחקי.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה