תפריט נגישות

סרן יעקב דב גרנק ז"ל

יעקב גרנק
בן 25 בנפלו
בן פנינה וראובן
נולד בפולין
בט' באב תרפ"ג, 22/7/1923
שרת בחיל השריון גד' 89, חט' 608
נפל בקרב
בכ"ד בכסלו תש"ט, 26/12/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עוג'ה אל חפיר
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק
הותיר: אשה ואח

קורות חיים

גרנק יעקב בן ראובן-זאב ופנינה. נולד בתשעה באב תרפ"ג בלודז' פולין. בן סוחר אמיד. עד לשנתו החמש-עשרה למד בבית-ספר תיכוני-מקצועי. מנעוריו חבר בית"ר. הצטרף אחר-כך לאצ"ל ושאף לעליה. בינתים פרצה מלחמת-העולם השניה, והוא, בן ה-16, התנדב להגנת וארשה, שירת בפלוגת קומנדו וחיסל את מארבי האויב. באחת מפעולותיו הנועזות נשבה בידי הגרמנים, אך נמלט (קפץ מתוך הרכבת, בהיותו עדיין על אדמת פולין), הגיע לוילנה, הספיק להשתלם בבית- ספר למכונאות והיה בין הפליטים שהורשו מטעם המשטר הסובייטי לעזוב את ליטא ולעלות לארץ. נסע למוסקווה ודרך תורכיה הגיע ב-1940 לארץ עם "עליית-הנוער".

בארץ הצטרף תחילה לפלוגת בית"ר בראש- פינה וכעבור שנה ירד למחתרת לח"י והיה לעמוד-התווך של מחלקת הפעולות בתנועתו, שכונה בה בשם "דוב". היה בשליחות לח"י באיטליה. נאסר וחזר לארץ. אירגן ופיקד על התנקשויות במק-מייכל, בבולשת בירושלים וביפו ופשיטות על מחנות הצבא ומחסני-נשק, על בנק ברקליס בתל-אביב ושדה-התעופה בכפר-סירקין ושאר פעולות נועזות ומסוכנות. נפצע פעמיים וניצל (בפעם השניה הוציאוהו חבריו בכוח מבית-החולים "הדסה", שהוחזק שם תחת משמר). היה מסגר. עבד במקומות שונים. לפרקים גם לשם הסוואה, אבל עיקר עבודתו היתה במחתרת, שעסק בה תשע שנים רצופות, מגיל 16, עד נפלו חלל באחד מימי הקרבות האחרונים של מלחמת-השחרור.

עם התגייסו לצבא ההגנה שירת בגדוד-פשיטה כמפקד פלוגה בדרגת סרן והשתתף בכיבוש טירה, קולה, לוד ובפריצת דרכי הנגב ופקד על פלוגת הפורצים בעיראק א-סוידאן. כמו-כן עבר קורס לקציני חיל-רגלים וסיימו בהצטיינות.

נפל בעוג'ה-חפיר ב-26.12.1948 היה קבור בחלוצה. ב-20.7.1949 הועבר לנחלת-יצחק. הניח אשה, לאה. הוריו ואחותו הושמדו בידי הנאצים ורק אח אחד ניצל והגיע ארצה ב-1947.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה