תפריט נגישות

רב"ט שמחה פלק ז"ל

שמחה פלק
בן 22 בנפלו
בן חיה ויוסף
נולד בעין חרוד
בא' באלול תרפ"ו, 11/8/1926
התגורר במרחביה (מושב)
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב הגדוד השביעי - "באר שבע", חיל השריון מפח"ט 7
נפל בקרב
בי"ג בתשרי תש"ט, 16/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עיראק אל-מנשיה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

שמחה, בן יוסף וחיה, נולד ב- 11.8.1926 בעין-חרוד. גדל ולמד בשכונת ברוכוב וברמת-גן ואחר-כך למד מכונאות בבית-הספר המקצועי על שם מכס פיין. היה חבר "הנוער העובד" וה"הסתדרות". ב-1941 הצטרף לגדנ"ע גוש דן. ב-1943 סיים קורס מ"כ של גדנ"ע והוסיף לעסוק בהדרכה במקומו.

ב-1944 התגייס לפלמ"ח ושירת בפלוגה ח' כסייר ובתפקידים מיוחדים בקרית-ענבים, רמת-רחל, בית- הערבה וירושלים. עבר לקורס ימי בקיסריה באפריל 1945 ואח"כ חזר לקבוצה ברמת רחל.

ב-1946 בתחילת ינואר, אחרי שחזר מביקור קצר בבית הוריו ברמת גן, כתב:"זו לי הפעם הראשונה שהרגשתי עצמי כמו בגיטו. זה נתן לי אפשרות לתאר את חיי היהודי במשטר הנאצי (הכוונה למעצרים ההמוניים בר"ג, תחת גדרי תיל, לחקירה ע"י שוטרים בריטיים)".

ב-31.1.1946 נאסר בבית-הערבה עם ארבעה מחבריו ונשפט לחמש שנות מאסר בעוון החזקת נשק. נשא את סבלו בלי תלונות ועוד היו בפיו דברי עידוד להוריו כשביקרוהו בכלא בירושלים. במכתב אחד הוא כותב בין השאר:"הדגש שאני נמצא כאן, לא כגנב או רוצח, אלא כאדם הנלחם על זכויותיו, לא נותן מקום למורך רוח ולב. מצב רוחי טוב".

מששוחרר ביולי 1947 הוצע לו מטעם מפקדת הפלמ"ח להישאר זמן-מה מחוץ לכל פעולה, אך הוא לא יכול לעמוד מן הצד בשעה שחבריו מגבירים את כוננותם והוסיף לפעול ברזרבה שבאזורו. בו בזמן היה מטובי הכדורגלנים וחבר "הפועל" רמת-גן. עם פרוץ מלחמת-השחרור חזר מיד לשירות פעיל והשתתף בליווי שיירות לירושלים ובקרבות בהרי יהודה. במארס 1948 סיים קורס למדריכי ספורט ושימש בתפקיד זה. היה בנגב בתקופת-המצור הראשונה ומשם נשלח לקורס מ"מ. השתתף עם חניכי הקורס במבצע "דני" ואחר-כך הדריך בקורס מ"כ בג'וערה. נצטווה להפסיק את שירותו בהדרכה ונשלח לתפקיד מפקד מחלקת "הפורצים" בפלוגה ב' בגדוד השביעי בחטיבת הנגב.

בקרב על עיראק אל מנשיה, היה בתפקיד מפקד מחלקת הפורצים. בשעה 6 לפנות בוקר, מסר לפקודיו:"פלוגתנו תסתער על בית הספר וסביבתו בעזרת טנקים, בסיוע תותחים, מרגמות ומכונות... עלינו לתפוס את הבנין ולחכות להוראות נוספות להתקדמות!". מהעמדות עד לכפר היו 800 מטר שטח פתוח, מפקדי הפלוגות צעקו "קדימה!" ומפקדי המחלקות "אחרי!", בתוך הקרב הקשה נפל שמחה בשעת פריצת גדר התיל. ללוחמים היו אבדות רבות. הוחלט על נסיגה לגת. שמחה לא חזר!

נפל ביום י"ג תשרי (16.10.1948). נקבר בגת. ביום 29.9.1949 הועבר למנוחת עולמים בבית הקברות בנחלת יצחק.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה