תפריט נגישות

טוראי מרדכי משה שטרן ז"ל

מרדכי שטרן
בן 21 בנפלו
בן רחל ואברהם-אליעזר
נולד ברומניה
בכ"ט בכסלו תרפ"ח, 23/12/1927
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש)
נפל בקרב
בכ"ו בכסלו תש"ט, 28/12/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עיראק אל-מנשיה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן אברהם-אליעזר ורחל. נולד ביום 23.12.1927 בסיביו, רומניה. למד ב"חדר" ואחר-כך בבית-ספר. כשהשתלטו הנאצים על רומניה נאלץ להפסיק את לימודיו בבית-הספר ולמד באופן פרטי.

במשך שנה הספיק בדרך זו לעבור תכנית-לימודים של 4 שנות גימנסיה, ובהיותו בן 17 עמד בהצלחה בבחינות הבגרות בבוקרשט. עם זאת למד גם תלמוד והשתלם במקצועו של אביו - טכנאות שיניים. כשנוסד סניף "בני-עקיבא" בעירו היה חבר פעיל בתנועה זו. נשלח מטעם התנועה ל-10 ימי הדרכה בקיבוץ. באותו זמן היה מצב התזונה בכי רע, ומרדכי מסר למטבח הקיבוצי את חבילת-המזון שהביא עמו.

בהיותו בן 18 החליט לעלות ארצה נגד רצון הוריו. בדרכו לארץ עבד 5 חדשים במרפאת-שינים לפליטים שהוקמה באיטליה על-ידי אונר"א ואת משכורתו מסר לקיבוץ. בעבודתו והליכותיו רכש הוקרת כל יודעיו.

הפליג ארצה באנית-המעפילים "ברכה פולד", שנתפסה ונוסעיה גורשו לקפריסין. כעבור 6 חדשים, בשנת 1946, הגיע לארץ והתערה בה מיד. "בלעדי הארץ לא אוכל כבר לחיות", כתב במכתביו. "איני תופס כיצד יכול יהודי לחיות בארץ אחרת". היה נוטר בוילהלמה, אחר-כך שירת במשטרת רמת-גן והיה חבר "משמר-העם".

כשפרצה מלחמת-העצמאות גויס לגדוד אחד של חטיבת "אלכסנדרוני", פלוגה מסייעת, ושימש חבלן. בסיסו היה תחילה בבית ליד. השתתף בפעולה משטרתית לטיהור כביש חיפה-תל-אביב, ליד טירה, ובפעולות שמירה בקרבת ה"משולש". משם הועבר לנגב. נפל עם חבריו ב"כיס" פלוג'ה, בקרב על עיראק אלמנשיה, בב' דחנוכה תש"ט (28.12.1948). נקבר בפלוג'ה. ב-8.12.1949 הועבר לנחלת-יצחק.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה