תפריט נגישות

טוראי אלכסנדר שמעון-צבי ויינגרטן ז"ל

אלכסנדר ויינגרטן
בן 24 בנפלו
בן בריינדל ושלמה
נולד בהונגריה - בודפשט
בי"א באייר תרפ"ד, 15/4/1924
שרת בהגנה
נפל בקרב
בכ"ח באדר ב' תש"ח, 8/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: הקסטל
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 14, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן שלמה ובריינדל (בלנקה) . נולד ב-15 באפריל 1924 בבודפשט, בירת הונגריה.

בן-זקונים להוריו האדוקים. בלמדו בבית-הספר העממי ואחר-כך ב"ישיבה" נתגלו בו תכונות של נדיבות לב ונכונות חעזור לזולת ובהתבגרו היו למסירות עמוקה לגורל אחיו היהודים, שרבים מהם הציל ממות. בתקופת מלחמת העולם השניה, עם בוא ראשוני הפליטים היהודים לבודפשט , היה להם אלכסנדר לעזר, עד שנלקח גם הוא למחנה-עבודה. שם נפצע בתאונה והחלים תודות לטיפולו של רופא נוצרי שהתידד עמו ואשר לפי המלצתו היה אחר-כך ל"עונד סרט הונגרי", תפקיד שניצל אותו במחנה למען הצלת יהודים במקרים שונים.

עם התגברות הרדיפות נאציות התקין לעצמו, בהסכמת המחתרת, תעודות של קצין-צבא והמשיך ביתר שאת במפעל ההצלה ובדרך זו היה מוסר ידיעות חשובות למחתרת.

היה נוסע בדרך היסורים של יהודי הונגריה ומוציא מדי פעם מה"משלוחים" כמה יהודים בטענה שהם דרושים לו ל"עבודה חיונית". באחד הימים הצליח להציל כך גם את אחיו ודודתו ובהיתקלו בעגלון דרש ממנו להכניסם למחנה-עבודה. הלה עשה זאת באי-רצון, אך אגב חילופי דברים התודעו כיהודים ונפלו איש על צואר רעהו. ימים מספר לפני שחרור בודפשט נאסר כתוצאה מהלשנה, נלקח אל מחוץ לעיר ושם נורה. אלא שאלכסנדר, אשר צנח כמת ארצה, נפצע אך לא נהרג. הוא ניצל על-ידי חבריו מהמחתרת שבאו לקברו והובא לבית-חולים ושם רפא לו. במאי 1947 העפיל לארץ בספינה "מכס נורדאו", בא לירושלים והתיצב לשורות ה"הגנה".

עם פרוץ מלחמת -השחרור התגייס ונפל ביום כ"ח באדר ב' בתש"ח (8 באפריל 1948) בקרב על הקסטל. נקבר במעלה-החמישה. ביום י"ב בכסלו תשי"ד (19.11.1953) הועבר להר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה