תפריט נגישות

טר"ש יעקב גילמן ז"ל

יעקב גילמן
בן 28 בנפלו
בן שושנה ואברהם
נולד בתל אביב
בז' באדר תר"פ, 26/2/1920
שרת בחי"ש
נפל בקרב
בה' בתמוז תש"ח, 12/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: בית נבאללה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן אברהם ושושנה. נולד ביום ז' באדר תר"ף (1920) בתל-אביב. למד בבית-ספר הטכני "מונטיפיורי" והתמחה במקצוע הכימיה והחרטות. מראשית נעוריו היה חבר פעיל בשורות ה"הגנה" והשתלם בקורסים שונים.

בשנת 1941 גויס לחי"ש. בתקופת הפצצות האיטלקים על תל-אביב היה פעיל בגדוד-עזר של מכבי-אש תל-אביב. ב-1944 יצא עם קבוצת צעירים מארץ-ישראל לעבדן שבמפרץ הפרסי ובעבודתו שם הבטיח קיום הוגן לאשתו ולילדו ומילא שליחות ציונית בקרב יהודי פרס ותפקיד בטחון, שהתבטא בשמירה על מפעלי הנפט של מעצמות הברית מפני התנקשות מצד ה"גיס החמישי". חזר ארצה ב-1945.

עם פרוץ מאורעות תש"ח התיצב מיד לשירות מלא והתנדב לעמדות-הגנה בגבולות ובחזית הדרום בתפקידים אחראיים. נפצע בשעת הפגזת בית-הכנסת "אור זוהר" בנוה-שלום על-ידי הבריטים.

לאחר שהבריא יצא לקורס מפקדים, ומשסיימו חזר לביתו לזמן קצר. מתוך הכרת חובה לאומית לא ניאות לשידולים שיסתדר בתעשיה הצבאית כבעל-מקצוע ויישאר בקרבת משפחתו. התגייס לצבא ההגנה, יצא לצריפין כקצין-הדרכה ואחר-כך נתמנה למפקד חי"ם.

בתחילת יולי שנת 1948 הועבר לאחד הגדודים והתמסר בשקידה לתרגילים קרביים בימים שלפני סוף ההפוגה הראשונה. ידידיו וחבריו-לנשק הכירוהו כאדם שקט, מסוגר בתוך עצמו, מסור ודואג למשפחתו ולידידיו, מתעניין במצבו של הזולת ועוזר בעצה ובמעשה. בעל רגש אחריות והכרה לאומית עמוקה.

עם התחדש הקרבות אחרי ההפוגה הראשונה השתתף ב"מבצע דני", בפלוגה הפורצת שכבשה את שדה התעופה בלוד ונשארה במקום כחיל-מצב. בהמשך הקרבות יצא עם פלוגתו לסביבות בית-נבאלה, כדי לחפות על נסיגה זמנית של פלוגה אחרת בגלל התקפת נגד של האויב.

בשעת הקרב, ביום 12.7.1948, כשניסה להגיש עזרה לפצוע בתוך האש הקטלנית, נפגע ונפל בו במקום. נקבר בו ביום בנחלת-יצחק.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה