תפריט נגישות

סא"ל יצחק חלפון ז"ל

הגולן מלחמת ששת הימים

אודות

איזור ההררי בעבר הירדן המזרחי ובצפונו.
ביום שפרצה המלחמה ניטשו חילופי אש בגבול ישראל-סוריה. חיל האוויר הישראלי השמיד את רוב חיל-האוויר הסורי, אם כי לא את כולו.
למחרת ניסה כוח סורי לכבוש את תל-דן, התקיף את משק דן ונהדף. טנקים סוריים אחדים שקעו בירדן, בנסיגה בלתי-מסודרת. ב-7 וב-8 ביוני המטירו הסורים אש אטרילרית פרועה על ישובי הצפון בישראל, אך לא ניסו עוד לתקוף בכוחות-קרקע.
ב-9 ביוני פתח פיקוד הצפון בהתקפה רבתי. חטיבת שריון הבקיעה אל רמת-הגולן במעלה התלול, במבצע הנדסי מרשים, וכבשה את קלעה וזעורה אחרי לחימה עקשנית. חטיבת "גולני", כבשה את תל-פאחר ותל-עזזיאת, בקרבות-גבורה בתעלות-הסלע.
כוחות חי"ר וצנחנים פרצו את הקו הראשון הסורי בגזרת נוטרה כפר-סאלד, כבשו את מוצבי תל-הילאל, דרדרה, עורפיה ודרבשיה ובכך פילסו את הדרך לחדירתה של חטיבת שריון ב-10 ביוני. "גולני" כבשה את הכפר בניאס, את מחנה הבניאס ומוצבים על כביש בניאס-זעורה, וסייעה בכיבוש מסעדה. חטיבת השריון שכבשה את ג'נין ועמק דותן, הוכנסה למערכה על הרמה וכבשה את תל-חמרה, רמת הבניאס, נחיילה וכבשה את כל הגזרה הצפון-מזרחית של הרמה.
חטיבת השריון של מנדלר כבשה את קונייטרה, העיר הראשית של רמת-הגולן. חטיבת השריון כבשה את הגזרה הדרומית של הרמה. אוגדת פלד כבשה את דרום הרמה, מתאופיק דרך אל-על וצפון-מזרחה עד לצומת בומיה.
הצנחנים של מט, שהובאו במסוקים, הסתייעו בכוחות שריון בביצוע משימה זו. כוח אחר כבש את חופה המזרחי של הכינרת, מעין-גב עד מסעודיה.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה