תפריט נגישות

אל"ם אילן רמון ז"ל

יומן מסע


13.1 - החלה הספירה לאחור. שבעת חברי צוות מעבורת החלל קולומביה מגיע מיוסטון לפלורידה.
14.1 - ביקורת מערכות. נאס"א מדווחת: "הכל פועל כהלכה".
15.1 - נקבע המועד הסופי להמראה.
16.1 - קולומביה ממריאה לחלל בשעה 10:39 שעון מזרח-ארצות הברית. כעבור שעה היא נכנסת למסלול שבו תחוג מעל כדור הארץ. בשבע בערב הפעיל הצוות את תא
מעבדת המחקר לניסויים המדעיים. אילן רמון וקלפנה צ'וואלה, האסטרונאוטית ממוצא הודי, היו הראשונים שנכנסו למעבדה.
17.1 - החלה סידרת הניסויים: הצוות האדום (של רמון) בוחן מערכת חדישה לניטור נשימה, קצב-לב, פעולת ריאות וחילוף חומרים ומנסה לראשונה גם את המצלמה לניסוי האבק. כן הוא בודק את שלומם של עכבישים, תולעי משי, עוברי דגים, דבורים, נמלים ועשרה עכברים.
18.1 - מופעלת מערכת מיחזור השתן והמים המשומשים. המעבורת מתומרנת כדי לצפות בסופת אבק וגם בהבזקי ברק מעל אזור לוב. רמון וחבריו עורכים טקס קבלת שבת במעבורת.
19.1 - רוב היום הוקדש לבדיקת מיכשור הניסויים של תלמידים וסטודנטים, שהועלו על המעבורת כדי לבדוק התנהגות של בעלי-חיים בחלל. ערוץ הטלויזיה של נאס"א משדר תמונות מנמלים שמרחפות בתוך מיכל.
20.1 - המעבורת מבצעת תימרונים חדשים בניסיון לצלם סופת אבק. הצוות מנסה למדוד את כמות האנרגיה מהשמש שכדור הארץ מקבל. מתבצע ניסוי בהדלקת אש וצילום הבעירה בתנאי חוסר כבידה.
21.1 - מתגלה תקלה במערכת מיזוג האויר של תא המעבדה. יש דליפת מים מעובים והטמפרטורה גבוהה מכפי שנקבע לה. רמון משוחח עם ראש הממשלה שרון בשידור חי.
22.1 - צוות המעבורת קיבל רשות לחמש שעות "חופשה". נאס"א עידכנה את מועד הנחיתה המדוייק ל-1 בפברואר בשעה 09:17 שעון פלורידה. הצוותים המשיכו בעבודה
שיגרתית בניסויים.
23.1 - מבצע החלל מגיע לאמצע הדרך: "הכל פועל כהלכה", מדווחת נאס"א.
24.1 - התקלות הקלות במיזוג האויר ובמערכת ויסות הלחות בתא המעבדה, הותאמו לפעולת מערכות המעבורת. לראשונה במסגרת התמרונים גם כובו זמנית מנועי
המעבורת, בעיקר במהלך הניסוי להדלקת להבת האש. גובה המעבורת מעל כדור הארץ: 290 ק"מ.
25.1 - רוב היום הוקדש לניסוים הביולוגיים: תיפקוד הגוף בתנאי החלל, התנהגות תרבית תאים של יונקים בהיעדר כבידה.
26.1 - הצוות מקבל דיווח (אבל לא שידור טלויזיה מכדור הארץ) של מהלך משחק הסופרבול.
27.1 - בנוסף לניסויים מקיים צוות המעבורת שיחת רדיו עם צוות תחנת החלל הבין-לאומית שבה שני אמריקנים ורוסי. קולומביה נמצאת מעל ברזיל; תחנת החלל - מעל אוקראינה.
28.1 - הצוות מקיים טקס אזכרה לאסונות החלל: משימת אפולו-1 ב-67', אז נשרפו בתאם שלושה אסטרונאוטים אמריקנים, ואסון "צ'לנג'ר" ב-86', בו נהרגו שבעה אסטרונאוטים כאשר המעבורת התפוצצה 73 שניות מהמראתה.
29.1 - צוות קולומביה עונה לשאלות במסיבת עתונאים מהחלל. רובן עוסקות בסיכום הניסויים המדעיים.
30.1 - היום הרשמי האחרון של הניסויים ותחילת ההכנות לקראת הנחיתה.
31.1 - תא המעבדה נסגר. הצוות בוחן את מערכות המעבורת לקראת הנחיתה. מעודכנות האפשרויות לנחיתה באתר חלופי במקרה שמזג האויר ימנע נחיתה בפלורידה.
1.2 - האסון.


(מעריב 2.1.03)

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה