תפריט נגישות

טוראי צבי קליר ז"ל

מפרי עטו

מאגרותיו

27.4.48
מערכת "ניבנו" היקרה,
חפשתי לי זמן להוסיף משהו בענין הוכוח על תנועת הנער שתמציתו הובאה בגליון האחרון. לא היה ספק בידי לענות בבית, ולכן אנסה כאן לנתח בעיה זו.
כבוגר תנועת נער, כמובן שאני מחיב אותה, ואני חושב שטענותיו של יצחק לא היו משכנעות ביותר. נכון הוא שכל תנועת נער מחנכת לרעיון מסוים ושרב החברים המצטרפים לתנועה, מצטרפים מסבות חברתיות גרידא ולא מתוך הכרה ברעיונות התנועה. אך אינני רואה כל רע בזאת. להיפך, על החברה, בהגיעה לשלב בגרות מסוים - ליצור לה את הרעיון על יסוד החיים החברתיים שבססה במשך הזמן. אני מאמין בתהליך זה של הקדמת יצירת החברה להחדרת הרעיון. וחברה שתעשה כך תצליח הרבה יותר מחברה הבונה את חי החברה שלה רק על רעיון שחבריה מאמינים בו. כמובן שיחד עם יצירת החברה עלינו לחנך לרעיונות אנושיים כלליים ולאומיים, אך רעיון התנועה, וביחוד הגשמתו בא, לדעתי, אחרי יצירת החברה ולא להיפך.
... יצחק קובע שהמשמעת הפנימית בתנועות הנער רופפה מאד. אני חושב שכבוגר התנועה יש לי הרשות המלאה לחלק על דעה זו, לדעתי דוקא הנער שהתחנך בתנועה מצטיין במשמעת, אינני חושב שיש עוד נער בעולם שהמשמעת הלאומית והחברתית שלו טובה יותר מזו של בוגרי תנועת הנער הא"י.
כרגע אני נמצא בהכשרה שכל חייה בנויים על משמעת פנימית. איני יודע אם נער שלא התחנך בתנועה ואפילו יהיה בוגר ביה"ס תיכון, יהיה מסוגל לארגן חיי חברה כבוגרי תנועה. אייני יודע גם מנין דלה יצחק את הדעה שרב הפעולות עוברות בהתקוטטות וכו'. עד כמה שאני יודע עומדות הפעולות ברב התנועות על רמה די גבוהה, ורמת ידיעותיהם ותרבותם של חברי התנועות תוכיח התישבות בכל רחבי הארץ, במקומות הנדחים והמסוכנים ביותר הוצאה לפועל ע"י חברי תנועות נער, בעוד שאלה שאינם נמנים על תנועות נער מגלים חסר נכונות להקרבה וחסר משמעת. יצחק קצת מפריז בקבעו שהנער נמצא כבין "הפטיש לסדן" בין התיאוריות החנוכיות. אינני חושב שישנו דבר אחד בעולם שכל הדעות תומכות בו. ואין זו סבה לשלילת תנועת הנער. דבר זה נראה גם בחנוך בביה"ס, במדיניות ובכל דבר אחר בעולמנו. ביחוד מתפלא אני על דעתו של יצחק בענין יחסי המדריכים והחניכים. עד כמה שאני יודע מן הנסיון נרקמים יחסים יפים וממושכים בין החניכים למדריכים ואין כל "יחסים דקים ועדינים". כמובן שיש מדריכים נכשלים, אך גם אלו מלמדים ומזהירים אחרים מפני כשלונות נוספים.
אינני מחיב את תנועת הנער הא"י בכל, אך ברור לי שצדדיה החיוביים עולים על צדדיה השליליים, וכמו שאמרתי בנין הארץ הוכיח, והוא עד נאמן לפעולת תנועת הנער.
לעת עתה אני מסים ואני מקוה שעוד נספיק להתכתב. דרישת שלום לכל המורים והחבריא.
שלכם,
צבי קליר

מתוך "ניבנו" - עתון תלמידי ביה"ס התיכון העירוני רמת-גן

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה