תפריט נגישות

רב"ט יעקב (גרד) איפרמן ז"ל

רשימות לזכרו

לזכר יעקב- בני ביתו

יעקב
"אינני יכול עוד לשבת פה, אני מוכרח לצאת להכשרה. אני מרגיש שאין ערך לחיים כאן. רק תפקיד אחד עתה לפנינו, תפקיד חלוצי, והוא במשק, בחטיבה המגויסת".
לא עצרנו בעדו. נדמה שכבר משנות ילדותו המוקדמות ביותר עוד בהיותו בגולה, תסס בו אותו לב יהודי חם. עוד לפני מלאת לו שלוש שנים, כשנסע פעם ברכבת ולאותה רכבת נכנס גרמני שיכור, והוא סטה ממנו, אמר לו נאצי אחד שישב באותו קרון:"ילד גרמני אינו מפחד". "איני מפחד", ענה הפעוט, "אבל אני יהודי". אותה גאוה ומסירות ללאום וערכיו, מסירות לבית, התפתחה בו כשגדל.
"יעקב" - כותב חברו - "חסון, בריא ויפה. תמיד מצא חן בעיני. טבעו, אופיו, היה בהם משהו מושך, משהו חביב, פשוט, כנה ואמיתי".
אכן, פשוט ואמיתי, בלי כחל ושרק. בלי "חכמות יתר". ישר עד לקיצוניות, פשטותו נבעה מתוך צניעותו. היה שחיין מציון, אך כשזכה בתחרות, היה יודע בהליכותיו הפשוטות שלא להפגין את הצטיינותו. הצטיין במלאכה, בציור. הדריך תקופת מה בתנועה, בגדנ"ע, במועדון לתעופה, ובאותו זמן למד בבית-ספר. ואף על פי כן לא ידע אדם שהוא עמוס עבודה, שהוא עושה יותר מהרגיל. כי הוא עשה הכל כמילוי חובה מובנת מאליה, באותה פשטות...
אהב לעזור לחברים ולשמחם. כשחלה חברו, הכין לו בריכת דגים ליד ביתו. הכיו קישוטים שונים למועדון בסניף מבלי שנתבקש לכך, תמיד היה מוכן להקריב למען האחרים. על כן חבבוהו כל יודעיו. לא הכרתי אדם שלא היה מחבבו. כי הוא היה כה לבבי ורחב לב בהליכותיו, תובע מעצמו בלבד. כי מאחורי החזות החיצונית שהפגינה פשטות, נראה נער מוכשר, מתעניין באפקים רחבים, ונתון למחשבות ולבטים.
אהב לעבוד. את הבטלה שנא. מילדותו היה מקדיש כל שעה פנויה לעבודה בגן ובבית. ביחוד אהב להכין עבודות קטנות מעץ, אבן, גיר וחמרה. תמיד שאף לשלמות. אם היה מכין דבר מה, ואם גם השקיע בו עבודה מרובה, היה מותר עליו. ואם לא עלה כחפצו, לא היה משלים. וכך היה עם ציוריו, וכך היה בכל מעשה שעשה. שאף לשלמות, לשלמות צורת פסל הגיר הקטן, לשלמות קופסת העץ, לשלמות יפי הגינה שליד הבית, ולשלמות אופיו.
בתקופה האחרונה היה כל לבו נתון להכשרה שאליה הצטרף. כאן ראה אפשרות להתגשמות שאיפותיו. במכתב ששלח הביתה אחרי צאתו להכשרה, כתב:"אין אתם יכולים לתאר לעצמכם כלל, כמה אני מרוצה פה. החברה מצוינת כמו שאמרתי לכם תמיד, וגם תנאי החיים טובים. מצב הרוח מרומם, אך בכל זאת אני נזכר לעתים בית ומתגעגע. אני שמח שנתנה לי האפשרות לכתוב, אפילו אם המכתב לא יגיע, נעים לי לכתוב מה שאני מרגיש".
אכן. כאן נתגשמו חלומותיו: הבית, החברה והאומה. הוא מצא לו חברת ידידים כלבבו, שלמענם היה מוכן לתת הכל, ויחד עם זה לא פגה מסירותו לבית. וכאן גם נתן עד תום לאומה.
בני ביתו
מתוך הספר "לזכר הי"א", הכשרת גבע תש"ט

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה