תפריט נגישות

רב"ט יעקב (גרד) איפרמן ז"ל

יעקב (גרד) איפרמן
בן 17 בנפלו
בן הלנה ומכס (מנחם)
נולד בגרמניה
בח' באייר תרצ"א, 25/4/1931
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן מכס והלנה. נולד ב-25 באפריל 1931 בעיר אסן על נהר רור, בגרמניה. ב- 1936, בהיותו בן ארבע וחצי, עלתה המשפחה לארץ. את לימודיו התחיל בבית-הכרם והמשיכם בפרדס-חנה, שם גמר את בית הספר העממי. שהה זמן קצר בקיבוץ ויצא ללמוד נגרות בבית הספר "עמל" בחדרה. עוד מילדותו היה חבר "הנוער העובד", ואחר-כך הצטרף יחד עם חבריו לשורות הגדנ"ע. נתמנה למפקד כיתה וכעבור זמן קצר עלה בדרגה. היה גם מדריך בקן-התעופה שנוסד בפרדס-חנה. שאיפתו היתה להצטרף אחרי סיום לימודיו לגרעין התישבותי ולהיות חבר קיבוץ. הוא התקשר עם קבוצה שהתכוננה לצאת להכשרה בגבע, אך עם כניסתו לשירות נפרד ממנה. היה מחונן בתבונת-כפים והיתה לו נטיה לציור ולמלאכת-מחשבת. ישר מאד וצנוע. היה שחיין מצוין, אך כשזכה בתחרות, לא היה מבליט את הצטיינותו.

עם פרוץ מלחמת השחרור התיצב למערכה ימים מספר לאחר מלאת לו 17 שנה. יצא לקורס מ"כ. הקורס הופסק באמצע ויעקב נשלח עם חברי הקורס לקרבות בגליל העליון, ליד נהרים, בצמח, בדגניה והסביבה. בתחילת יוני נשלח כמפקד לתל-ליטוינסקי. שם השתתף בקורס למפקדי טנקים וגם השתתף בקרבות בכפרים שבסביבה. כששמע כי חבריו לגרעין נמצאים בצריפין ביקש להצטרף אליהם ובקשתו נתמלאה. במסגרת הפלמ"ח השתתף בקרבות לוד ורמלה ובכיבוש 3 כפרים בסביבה.

נפל ב- 18.7.1948 באל-בורג', בעמק אילון שבהרי ירושלים, בין לטרון ורמלה, בלילה האחרון שלפני ההפוגה השניה, בנסותו עם קבוצת חבריו לחסום את דרך ההספקה לאויב מבסיסו הראשי ברמאללה. ברגעיו האחרונים עוד ניסה להציל את ידידו הפצוע. ב- 28.2.1950 הועבר להר-הרצל בירושלים.

בפרדס-חנה, בשכונת מגד, ליד בית הוריו, נטעו על גבעה גבוהה גן לזכרו ולזכר חבריו שנפלו אתו ולזכר 5 סיירים שנפלו בביר-בוריין א' במרחשון תש"ט. הגן ניטע על ידי קרובי החללים ונקרא בשם "גן עוז".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה