תפריט נגישות

סג"מ יוסף טיטינסקי ז"ל

ידיעות עיתונאיות

הוקמה אנדרטה לזכר הנופלים

לאחר 57 שנים הוקמה אנדרטה לזכר הנופלים
פורסם ב-YNET קיבוץ ב-30.8.16

57 שנים לאחר שהתרסק מטוסם בנחל דוד כשחיפשו אחר רוצחי מטיילים, זכו יוסי טיטינסקי וצבי מוסברג למצבת זיכרון בבית העלמין בעין גדי
בבוקר יום שבת (27.8) התכנסה חבורה קטנה בעין גדי וחנכה מונומנט צנוע לזכרם של יוסי טיטינסקי וצבי מוסברג, ששמותיהם זכורים אולי רק למעטים.
השניים נהרגו בנחל דוד בחג הפסח של שנת 1959.
באותם ימים הסעירה את מדינת ישראל הצעירה פרשת רצח המטיילים שוע אטינגר ויצחק ליפשיץ ז"ל. השניים, בני עשרים, יצאו לטייל באזור מצדה ונמצאו ירויים.
בצה"ל לא התמהמהו, ושלחו לשטח גששים כדי שיעלו את עקבות הרוצחים. לאחר זמן קצר הצטרף אליהם מטוס פייפר שהוזעק מבסיסו בבאר שבע.
אל הטייס התורן רס"ל יוסי טיטינסקי צורף קצין המודיעין סגן צבי מוסברג, ויחד הם סרקו בטיסה נמוכה את הוואדיות באזור.
המטוס נכנס לוואדי שבו זורם נחל דוד, וטס בגובה נמוך. בעת ביצוע נסיקה כדי לצאת מהוואדי נכנס המטוס להזדקרות ולסחרור, התרסק ועלה בלהבות. טיטינסקי ומוסברג נספו.
צה"ל דאז עדיין לא היה מורגל ומתורגל בנהלי שכול והנצחה, והנטל נפל על כתפי משפחות ההרוגים. כחמישים שנה אחרי כן, תוך כדי עבודות פינוי הסחף שגרמו שיטפונות כבדים בנחל דוד, והרחבת אפיקו,
נמצא בנחל מנוע הפייפר והועבר אחר כבוד למחסן רשות הטבע והגנים בעין גדי.
במשך השנים שבו וביקשו שושנה, אחותו של יוסי הטייס, ובעלה הרי אבירם, מרשות הטבע והגנים להקים פינת זיכרון לנופלים, ובמרכזה להציב את מנוע הפייפר, עם שילוט הולם, סמוך לאזור התרסקות בנחל. כל בקשותיהם נענו בסירוב.
מספר הרי: "גדעון הדס, דוקטור לארכאולוגיה וחבר עין גדי, ראה במו עיניו את התרסקות הפייפר שעלה באש. הוא ידע על מאמצינו להנציח את הטייס ואת חברו. יום אחד צלצל וסיפר לי שעושים ניקיון במחסן שבו אוחסן המנוע, ושאל אם יהיה בסדר מבחינתי שיעביר וישכן אותו בפינת הזיכרון בקיבוץ. אישרתי ובירכתי אותו על כך, אבל לא ויתרנו על המשאלה להקים יד זיכרון מכובדת לשני הנופלים.
"מדי פעם בפעם ביקרנו בעין גדי, שמרנו על קשר עם ד"ר הדס, ולאחרונה, לשמחתנו, התגייסו הוא וזבו (זבולון לוויים), פסל חבר הקיבוץ, וקיבלו עליהם את המשימה. וככה זכו יוסי וצבי, 57 שנים לאחר מותם באירוע הטרגי, למונומנט לזכרם במתחם בית העלמין בעין גדי. "אני מרגיש הקלה גדולה", מסכם הרי, "ורק מצטער שאשתי שושנה, אחותו של יוסי, לא זכתה. היא נפטרה לפני שנה".
בטקס השתתפו גם אחותו של צביקה מוסברג ז"ל - פנינה קנישבך, עזר שמש, בני משפחה וחברים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה