תפריט נגישות

סג"מ יוסף טיטינסקי ז"ל

ידיעות עיתונאיות

ההיסטוריה נחשפה בשיטפון

זה קרה ב-1959: טייס חיה"א יוסף טיטינסקי התרסק מעל מדבר יהודה. רק אתמול, 48 שנה אחרי, חשפו השטפונות את מנוע המטוס - והציפו את הזיכרונות
NRG אורי בינדר | 9/12/2007

כמדי יום ביומו, גם בבוקר יום ראשון ה-27 באפריל 1959 יצא מנו ברק, מוותיקי קיבוץ עין גדי, לעבודה בחקלאות. לפתע, אל מול עיניו הנדהמות, צנח מטוס פייפר אל נחל דוד, התרסק ועלה בלהבות. מאז הוא חי עם התמונות הקשות ועם לא מעט שאלות. אתמול נסגר המעגל, כשבעקבות שטפונות בנחל דוד נחשף מנוע המטוס והתגלה על-ידי ברק וחבריו.
באותם ימים הסעירה את מדינת ישראל הצעירה פרשת רצח המטיילים שוע אטינגר ויצחק ליפשיץ ז"ל. השניים, בני 20, יצאו לטייל באזור מצדה ונמצאו ירויים, ככל הנראה על-ידי בדואים. בצה"ל לא התמהמהו, ושלחו לשטח גששים כדי שיעלו את עקבות הרוצחים.
זמן קצר לאחר מכן הצטרף אל הכוחות הרגליים גם מטוס פייפר, שבו ישבו הטייס יוסף טיטינסקי וחברו צבי מוסברג. "אמא, אין לך מה לדאוג", אמר אז הטייס לאמו. "אהיה בסדר. זכרי שעליי לדאוג לשלומם של אלפי מטיילים בדרכי הנגב".
כדי להגדיל את הסיכוי למצוא את הרוצחים, טסו השניים בגובה נמוך. אבל בשלב מסוים, כשניסו לצאת מהנחל, נתקלו בסלע והתרסקו. טיטינסקי ומוסברג נהרגו במקום.
"את הדליקה כיבינו, אבל לא הצלחנו להציל את גופת הטייס ואיש הצוות שהיה עמו", שיחזר מנו ברק את מאמצי החילוץ. "אתמול, כאשר התגלה המנוע, חזרו אליי המראות מהאירוע המדהים שנגלה לנגד עינינו".
מקרה לדוגמה

בעקבות ההתרסקות הקימו בחיל האוויר ועדת חקירה מיוחדת. היא שימשה במשך שנים דוגמה בבית הספר לטיסה של חיל האוויר, לצורך להכיר את נתיב הטיסה ובעיקר את הגבהים שאליהם מסוגל לעלות המטוס מתוך ואדי.
"המקרה של הטייס יוסף טיטינסקי ז"ל שימש אותנו במשך שנים רבות בהרצאות על בטיחות טיסה", נזכר ראש עיריית באר-שבע יעקב טרנר, שהיה באותה תקופה מדריך בבית הספר לטיסה של חיל האוויר. "הוא נכנס לנחל דוד בכיוון שלא היתה לו כל אפשרות לצאת בחיים, כיוון שלמנוע לא היתה יכולת לעמוד בנסיקה כזו תלולה. הוא ניסה להינצל, אך המטוס הזדקר והתרסק. אני חושב שחברים שלו מהתנועה היו אז בנח"ל, והוא רצה לטוס מעליהם".
רב סמל טיטינסקי ז"ל נולד ברמת יצחק ומשפחתו התגוררה ברחוב ירושלים. הוא נחשב לטייס קרב מעולה, אך עקב מחלה עבר להטיס מטוסים קלים. סגן מוסברג היה הסייר באותה טיסה קטלנית. את השבת האחרונה בחייו הוא בילה בנתניה אצל הורי אישתו הטרייה, עמה התחתן רק חמישה חודשים קודם לכן. מוסברג הכיר היטב את שבילי הנגב, ולכן היה זה אך טבעי שיצטרף לחיפושים אחר רוצחי המטיילים.

השכול היכה פעמיים
"אחי היה קצין מודיעין וכאשר זוג המטיילים נרצח, התקשרו אליו מהצבא", סיפרה אמש פנינה קנישבך, אחותו של מוסברג, שאיבדה מאוחר יותר גם את בנה במהלך שירותו הצבאי. "צבי קיבל את ההודעה בערב, וכבר למחרת בבוקר הזמין מטוס פייפר עם טייס וככה הם התרסקו".
בסוף השבוע קיבלה קנישבך את ההודעה על מציאת המנוע של המטוס בו סיים אחיה את חייו. "כאשר שמעתי על מציאת המנוע קיבלתי איזו הרגשה של אמיתות לרגע", היא נאנחת. "אבל אינני יכולה לישון מבלי שאני חושבת על אחי ועל בני, מוקי קנישבך, שנהרג במבצע מוביל באוגוסט 1980".
מאז מות אחיה מקבלת פנינה חיזוק מהאלוף אלעזר שטרן, שמתקשר אליה בחג החנוכה ובכל יום שישי. "הוא מדליק עמי נרות וזה עוזר לי", היא מספרת. "הוא דאג שאקבל את כל החומר על ההתרסקות של אחי, וכך נודע לי כי שניהם נשרפו בהתרסקות. בזכותו הצלחתי לקבל תצלום של פנקס חוגר שרוף, שרק מעט נותר ממנו".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה