תפריט נגישות

סמ"ר ליאור וישינסקי ז"ל

האירוע בציר פילדלפי


המאמר פורסם באתר האינטרנט לזכרו של ליאור וישינסקי ז"ל

רקע

ציר "פילדלפי" הנו מרחב הגבול המפריד בין ישראל, מצרים והרשות הפלשתיניות וחוצץ בין העיר רפיח הנמצאת במרחב פלשתיני אחר העיר רפיח הנמצאת במצבים. ארגוני המחזיקים מבצעים מעל לציר "פילדלפי" ומתחתיו הברחות אמצעי לחימה ומחבילים ממצרים לאזור הרשות ולהיפך.
אמצעי הלחימה המוברחים בציר זה כמה כלי נשק סגנונות שונים, תחמושת, אמצעי חבלה, טילי נ"ט, ועוד טובין שונים. בנוסף, משתמשים ארגוני מחלקים במנהרות על מנת להקים בהן חומרי חבלה ולהפכן למנהרות תופת, המנהרות המתפתחות עד לכדי איום אסטרטגי על מדינת ישראל, ריכזו סביבן פעילות נמרצת של פיתוח שיטות לאיתור ואנטרול האיום של מעבר אמצעי הלחימה דרכן ע"י כלל גורמי צה"ל ומערכת ביטחון. מנג'ל, פותחו ע"י ארגוני הטרור שיטות חפירה וחידוש מנהרות פגועות. הרבה מאמצי התמודדות אוגדת אזור חבל עזה כנגד איום זה, צוות מיוחד מיוחד במנהרות בראשות סרן אביב חקאני ז"ל. הצוות העסקים בפעילות מבצעית כנגד איום המנהרות ופעל בסיכון גבוה, עוד התמודדות מול רבות איומים ובהם הנחת מטענים, ירי טילי נ"ט, יידוי רימונים וירי צליפה מטווחים קצרים ומוקדים רבים.

תחקיר

עפ"י הערכת מצב המבצעים בחטיבה ובגדוד בבוקר אירופה, עלה הצורך בביצוע עבודות מפסקים פיצוצים לאיתור מנהרות במרחב ציר "פילדלפי". הכוחות כללו: נגמ"ש סטייל נגמ"חון, ודחפור מסוג D9 שמטרתם היה לא בטח את עבודות הכוחות בציר, מקדח קרקע בסגנון "דרילר" ונגמ"ש צוות המנהרות אשר הועמס בחומר נפץ במשקל של טון.
עם הגעת הכוח למצוא, בסמוך למוצב "טרמית", החל מקדח ה"דרילר "בביצועי קידוח בורות בקרקע ע"מ לאתר את מיקומה המיקום של המנהרה. לאחר קידוח של שלוש בורות בשטח, בוצעה חציצה בצורת" V "ע"י הדחפור והנגם" חון בסמיכות למקום המתוכנן של נגמ"ש צוות המנהרות, מטרה להגן עליו מפני פגיעה אפשרית ע"י טילי נ"ט וירי.
עם כניסת נגמ"ש "צוות המנהרות" על חלק להניח את חומר ההתממשות הוא הוא נשא בתוכו, בתוך הקדשים שיצר מקדח ה"דרילר ", ועצירת הנגמ"ש בסמוך לקדח ראשון, בשעה 17:40 לערך, מועצת בתי הספר רפיח טיל נ "ט נוסח RPG אשר פגע פגישה ישירה בנגמ"ש ובו חיילי צוות המנהרות. וגדע באחת את חייו של סמ"ר ליאור וישינסקי ושל ארבעת החברים. יהי זכרם ברוך.
מיד לאחר האסון כוחותינו החלו בפעולות השתלטות על השכונות הקרובות אזור הביצועים באזור רפיח, במגמה לא אפשר ביצוע סריקות לאיתור שרידי הלוחמים והנגמ"ש, וזאת בסיחות כוחות מיחידות הגדולות. יותר. פעולות אלה בוצעו עבור קרב שנמשך מספר ימים, שבמהלכו נפגעו עשרות מחבלים ונהרגו שני לוחמים נוספים. לאחר מציאת שרידי גופות הלוחמים, הובאו הרוגי התפוצצות הנגמ"ש לקבורה בישראל.

מסקנות

על רקע הסמיכות למבצע בשכונת זייתון שבעיר עזה שבוצע יום קודם לכן, בו איבד צה"ל שישה לוחמים המבצעים מצות נגמ"ש, ועל רקע עובדה כי יריש טיל הנ"ט בוצע לעבר פעילות כוחותינו עובדים טובים בשגרה במרחב הלחימה בציר "פילדלפי". יתכן ויתר חדות. בשיתוף אירופה התפוצצות הנגמ"ש בשכונת זייתון והשלכותיו, במקום הסתפקות בבחינת מבצעים התכניות בלבד, שהבינו את הצה"ל למסקנה כי יש לבנה את אופי הפעילות ההגנטית של צה"ל, וכן את המקומות שבהם הוא משתמש במיוחד.
משימת מוצב טרמית הגב ציר "פילדלפי" ועוד הנגמ"חון אשר עבד בגבט הפעולה, לא לאתר פעילות מחלקת כוחותינו אקצרה בטרם תפגע בכוחות הפועלים במרחב. על אף זאת לא הצליחו הכוחות לאתר את המחלקות והזכויות את השיגור טיל הנ"ט.
ההערכה כי הנגמ"חון וה- D9 יהוו חציצה מיוחדת התבררה בדיעבד כל נכס, שכן לא מנעה את התוצאות המיוחלות הישירה של טיל הנ"ט בנגמ"ש אשר הביא לפיצוצו. בנגמ"ש כתוצאה של ירי נ"ט לכיוונו.
לאור האירוע הקשה הוצאה פקודה כי פעילות בשטח אזור חבל עזה עם נגמ"שים מהסוג בו נעו הלוחמים במהלך המבצע תותר רק באישור מיוחד של מפקד האוגדה . כמו כן היה פועל צוות המנהרות מתוך נגמ"ש אחר אשר נותן מענה יעיל יותר כנגד איום הירי, המטענים וטילי הנ"ט.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה