תפריט נגישות

טוראי פדהצור "פדי" זוארץ ז"ל

רשימות לזכרו

מדברי אחיו

מתוך 'העולם הזה' - מקור: ארכיון בית הפלמ"ח
אלבום תמונות

מן הראוי להציב יד לזכרו של פדי מעל דפי "במעלה" באשר סיסמת תנועתנו - לעבודה, להגנה ולשלום - היתה גם דרך חייו הצעירים והתוססים...
כבר בגיל צעיר, אחרי סיום לימודיו בבית הספר העממי, נאלץ פדי לחפש לו עבודה כדי לעזור להוריו ולאחיו הצעירים ממנו. כשוליה בבית מלאכה החל את חייו בעבודה ובשמחה לאין קץ הביא את פרוטותיו הראשונות שהשתכר ומסרן לידי הוריו.
הגיעו ימי מסה. והמים ימי השלטון הזר. הרבה צעירים גויסו לפי צו פנימי של הישוב ובין המתגייסים פדי וחבריו. 4 שנים תמימות בפלמ"ח (אז - "מחנה העבודה והאימונים") 4 שנים, בהם הסתגל להווי חיים חדש - עבודה במשק חקלאי, אימוני לילה, לימוד כלי הנשק היקרים כל כך, שהיו טמונים עמוק-עמוק, ספורט שימושי וקאפ"פ, מסעות ארוכים ופגישה עם נופי-ארץ שונים, ישיבה בצוותא מסביב למדורה עם ספל הקפה השחור ושירת הנעורים הסוערת -כל אלה הכניסו בו רוח חדשה, רוח של אומץ ונכונות, עוז ויזמה, רוח ללא-חת
במשך שנים אלו בהיותו רחוק מהוריו זכר אותם תמיד - אם בעבודה או באימונים, כטוראי או כמפקד כיתה, בין בימי שקט ובין בפעולות המאבק. תמיד חשב על הוריו המחכים לעזרתו ותיכנן את תכניותיו לעתיד.
בהשתחררו מהשירות הפעיל (הפך ל"רזרביסט") החל להגשים את שאיפותיו הרבות. בעבודת הבנין המפרכת ואחר כעובד בתעשיית הנשק של ההגנה במחתרת הביא סעד רב למשפחתו, שלה נשאר נאמן עד רגעו האחרון.
כשהחלה המלחמה בארץ וכל חבריו ב"רזרבה" נקראו לדגל לא גויס פדי אל החזית כי עבודתו היתה חיונית לשירות ההגנה. אולם באו ימים של מלחמה קשה ואכזרית, כשקומץ קטן עמד בגבורה כנגד פולשים רבים מבחוץ ובין הנופלים חבריו הטובים ובן דודו, שאהבו מאוד. אז תקף אותו אי שקט, עד שהלך על דעת עצמו והצטרף אל שרידי חבריו.
ואכן כעבור זמן קצר היה בין אלה שפתחו את הדרך לנגב. הוא וחבריו כחבלנים מוכשרים השתתפו בהתקפות הקשות על משטרת עירק-סוידאן ולחמו בגבורה למופת. אך באחת ההתקפות ספגה האדמה את דמו - והוא בן 23
חלל ריק שחור משחור נוצר בחוג משפחתו, שלא ידעה גבול באהבתה אותו. חלל ריק נוצר בין חבריו שאהבוהו כשם שהוא אהב אותם. אין תמורה לחלל זה ואין פיצוי לפצות את האבידה.
והיה כשנראה ונחזה בשגשוגן ובפריחתן של שממות הנגב, שלהגנתן הקדישו הוא ואחרים את שממות הנגב, שלהגנתן הקדישו הוא ואחרים את חייהם - והיתה זו נחמה לאלה ששוכלו.
אחיו השכול
ש ל ו ם

מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה בבית הפלמ"ח.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה