תפריט נגישות

טוראי פדהצור "פדי" זוארץ ז"ל

פדהצור זוארץ
בן 23 בנפלו
בן מזל ומשה
נולד בלוב
בי"ב באדר תרפ"ה, 6/3/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב, גבעתי - תש"ח
נפל בקרב
בי"ט בתשרי תש"ט, 22/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משטרת עיראק סואידן
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בן משה ומזל. נולד ביום י"ב באדר תרפ"ה (6.3.1925) בטריפולי, אפריקה הצפונית, למשפחה ידועה ביהדות טריפולי, שואפת לעלות לציון.

חונך מילדותו ברוח ציונית. עלה לארץ עם הוריו בכ"ג בשבט תרצ"ד. אחרי גמר כיתה ז' הפסיק את לימודיו בבית-הספר העממי כדי להשתלם במסגרות מכנית.

אחרי פעילות בגדנ"ע, שירת קרוב ל-4 שנים בפלמ"ח. גמר קורס מ"כ ואימן והדריך חברים חדשים. השתתף בפעולות נועזות של הפלמ"ח בתקופת המאבק, בהעלאת המעפילים ובפיצוץ גשרים.

עם שחרורו משירות פעיל הועבר לרזרבה העירונית של הפלמ"ח (תל-אביב) ועבד בתעשית הנשק של ה"הגנה".

עם פרוץ מלחמת-השחרור נשאר מרותק למקום עבודתו. עזר להוריו ועבד למען הצבא אולם לא בשירות הלוחמים. הוא ידע כי עזרתו נחוצה לבית ולעיתים קרובות היה בא הביתה קודר ומדוכא ומספר על חבר שנהרג. אלה היו לו ימים קשים. מצפונו לא הרשהו לעזוב את הוריו אולם דם חבריו דרש ממנו להתגייס לשרות פעיל. הוא יצא לקורס חבלנים בהרי ירושלים והומלץ לקצונה.

בין פעולותיו הנועזות ביותר בחזית הנגב יש למנות, בדיקת שדה-מוקשים מצרי ובחינת שיטות המיקוש. בהרעשת משטרת עיראק א-סוידאן פקד על צוות מרגמה ושם נפל ביום י"ט בתשרי תש"ט (22.10.1948). היה קבור בכפר-ורבורג. ב- 1.10.1950 הועבר למנוחת-עולמים בבית-הקברות בנחלת-יצחק.

בדברי הספד של אחותו רחל נאמר בין היתר :"פדי איננו לעולם לא אראנו רוצה אני להתגבר , אולם הדמעות שמות מחנק לגרוני. יודעת אני כי "פדי" ידע את דרכו ידע לאן מוליכות צעדיו הוא עשה את מעשהו בגבורה."

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה