תפריט נגישות

טוראי מרדכי ברטשניידר ז"ל

מרדכי ברטשניידר
בן 33 בנפלו
בן מלכה והרמן
נולד ברומניה
בכ"ט בתשרי תרע"ו, 7/10/1915
התגורר בראשון לציון
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בי"ג בתמוז תש"ח, 20/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ראשון לציון
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

עם פרוץ המלחמה בערבים, התנדב לשירות מלא ויצא ליטול חלק בקרבות הגנה וכיבוש. על אף היותו אב לבת פעוטה, יהודית, יצא להשתתף במערכה הכבדה לכיבוש רמלה.

באחד הימים נשלח בתפקיד לראשון-לציון ושם נפגע בהפצצה מצרית. בתחנת "מגן דוד אדום" אשר שם נבדק לראשונה, נקבע כי הוא פצוע קל וכיוון שרבו הפצועים לא הוגש לו טיפול במשך שעות אחדות. מראשון-לציון הועבר לבית החולים "הדסה" בתל-אביב ושם נתברר כי נפגע קשה בעמוד-השדרה. ארבעים ושבע יום שכב על ערש דווי, עד שפקדו המוות וגאלו מיסורים קשים.

מרדכי נולד בצ'רנוביץ שברומניה. אחר שעמד בבחינות הבגרות, למד טכנאות-רדיו, וממקצוע זה התפרנס בכבוד. עם פרוץ מלחמת העולם השניה החליט לעזוב את רומניה ואחרי נסיונות אחדים הצליח בשנת 1941 לעבור את הגבול הרומני-רוסי. הוא נתקבל כטכנאי רדיו בשירות הצבא הרוסי. אולם גם כאן חזה מבשרו את גורל היהודי, הנרדף על צווארו בנכר. אם כי שירת כחמש שנים בצבא, לא זכה ליחס של אמון ובאחד הימים אף גונב לאזניו כי עומדים לאסרו. הוא הספיק להתחמק ושב לרומניה. הצטרף לקבוצת מעפילים, וציפה לתורו לעליה ארצה.

בשנת 1946 הגיע למולדת, שלושה חדשים ישב במחנה המעצר בעתלית וכשיצא, השתקע בראשון-לציון והתפרנס מעבודה כטכנאי רדיו. שנה אחרי שעלה לארץ, נשא אשה.

באותם ימים אף הצטרף לשורות הארגון הצבאי הלאומי והחל נושא בתפקידים שונים בסניף המקומי וכשהתחילה המלחמה יצא למלא את תפקידו בקרב.



הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה