תפריט נגישות

טוראי אברהם ברג ז"ל

אברהם ברג
בן 26 בנפלו
בן צפורה וצבי-יעקב
נולד בהונגריה - דרצשקה
בכ"ה בניסן תרפ"ב, 23/4/1922
התגורר בפרדס חנה
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3, קבר: 9.

קורות חיים

בן צבי וציפורה. נולד בהונגריה ב- 23.9.1922 בעיר דרצשקה. היה בכור במשפחה בין שלושת האחים. בגיל צעיר מאוד היה כבר עצמאי, נועז וחסר כל פחד והיכה את ילדי הגויים שהתגרו בו בשל היותו יהודי. היה נער מלא חיים, שמח ומוסיקלי. כיבד את הוריו ועזר לפרנס את משפחתו.

בשנת 1942 נלקח למחנה עבודות כפייה ע"י הנאצים ההונגרים. כעבור זמן קצר ברח, הצטרף לקבוצת פרטיזנים בבודפשט והשתתף בפעולות גרילה נגד הגרמנים. כשנחשפה הקבוצה ברח לבאר מים ושהה בה 5 שבועות בנסיון לחפור תעלה ולהגיע אל הרוסים שהיו בקרבת מקום. בן דודו שעבד בבודפשט איתרו והחזירו לעיר, ומשם הועבר עם בני משפחתו למחנה עבודה בבוז'וקו לאחר מכן למחנות מטהאוזן וגינצקורכן. הוא הצליח להמלט עם אחיו ובני דודו ועימם הסתתר. בסוף המלחמה הגיעו לעיר לינץ והוא אושפז בבית חולים אמריקאי בשל תת-תזונה. במהלך הבריחה משם איבד את עקבות בני המשפחה. חזר לדרצשקה, התגורר שם שנתיים וב- 1947 עלה לארץ באונית המעפילים "הגנה".

עם פרוץ המאורעות התגייס לפלמ"ח לגדוד הראשון, פלוגה ב'. השתתף בקרבות עין הנציב, מלכיה, נבי יושע. במלכיה נפצע בראשו וקיבל חופש.

ב- 17.7.1948 הגיע לחופשה וסירב להשאר לריפוי. לאחיו הסביר כי למחרת מצפה לו פעולה חשובה: "מחר אנו יוצאים לקרב, והקרב בלעדיי לא יתקיים כי אני מרגמיסט, (רגם), והקרב עלול, חס וחלילה, לא להצליח".

הוא יצא לקרב ולא חזר. נפל חלל למען המולדת אשר אהב. בקרב אל-בורג על יד לטרון ב- 18.7.1948.

הובא לקבורה בקבר אחים בבית הקברות הצבאי על הר הרצל ב- 28.2.1950.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה