תפריט נגישות

טוראי אילה גלבוע ז"ל

אילה גלבוע
בת 17 בנפלה
בת חיה ושמואל
נולדה במרחביה(קבוץ)
בי' בכסלו תרצ"א, 30/11/1930
שרתה בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפלה בעת מילוי תפקידה
בכ"ה באייר תש"ח, 3/6/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ראשון לציון
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

בת שמואל (שעלה מאמריקה כמתנדב הגדוד העברי ל"ט במלחמת -העולם הראשונה) וחיה לבית חבקין . נולדה בי' בכסלו תרצ"א במרחביה. למדה בבית-ספר עממי ומקצועי, בבית-הספר לנערות בית-החלוצות בתל-אביב, מקום מגורי הוריה (נקראה בכינוי "אילקה ג'ינג'ית").

בת 16 וחצי יצאה להכשרה חקלאית בחולתא בקבוצת "הנוער העובד" מתל-אביב. חזרה לזמן-מה לעזור להוריה, ומשפרצה מלחמת-השחרור התנדבה לצבא. הוצבה בגדוד הראשון של הפלמ"ח בעמק-יזרעאל. יחד עם הגדוד הראשון חוותה את ארועי המלחמה באזור משמר העמק, יגור, עין השופט ואחר כך בגליל העליון המזרחי, ראש פינה, ולבסוף יחד עם הגדוד שהועבר בראשית יוני 1948 אל זירת לטרון. בתקופה זו הפך מחנה צריפין לבסיס הקבוע של הגדוד.

עבדה בלילות ובימים כ"אמא" ל 6-8 "בנים" חבריה שפעלו בשירות קרבי. כיבסה בשבילם, חרדה לגורלם וקיבלה את פניהם בחיוכי-אם בשובם מפעולות. התאבלה על הנופלים והשתדלה לחזק את עצמה ואת הנותרים.

ברשימה שנכתבה ע"י אילה לעלון הנופלים, אמרה בין היתר: "האמנם הלכתם? אתם הארבעה (עמנואל, שלמה, משה, יהודה), כה חביבים ויקרים הייתם, כה טובים ומסורים לחברה. נפלתם יחדיו למטרה ברורה ובידיעה ברורה לקראת מה אתם הולכים. את חייכם הצעירים הקרבתם על מזבח המולדת. ואנו, אנו הנותרים נשארנו להמשיך את דרככם, זכרכם שמור יהיה איתנו לעד. מה גדול אסון הארבעה..."

אחרי יום חופש בבית-הוריה חזרה למחנה צריפין עם שני חברים ובעברם את ראשון-לציון נהרגו בהפצצה האוירית כבדה על המקום (גופות שלשתם, מפוחמות וקטועות אברים, זוהו בדרך ההשערה) ביום 3.6.1948. נקברה בראשון-לציון.

ב-22.6.1950 הועברה לנחלת-יצחק. בשעת פרידתה מהקרובים ביקשה למסור לסבתא אשר אהבה כי היא יוצאת כדי להמשיך את השלשלת שהחל בה סבה, בגדוד הראשון ליהודה ואביה אשר שירת בצבא במלחמת-העולם הראשונה ודודתה במלחמת העולם השנייה. ואילו היא במלחמת-השחרור לישראל, וביקשה להבין כי אין מולדת נקנית בקלות ויש להקריב קרבנות למענה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה