תפריט נגישות

רב"ט אברהם זיסרמן ז"ל

אברהם זיסרמן
בן 27 בנפלו
בן נחמה ושלמה
נולד בפולין
בו' באב תרפ"א, 10/8/1921
שרת בהגנה
נפל בעת מילוי תפקידו
בכ"ו בטבת תש"ח, 8/1/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: סביבת ירושלים
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הזיתים

קורות חיים

בן שלמה ונחמה. נולד ביום ו' במנחם אב תרפ"א בוארשה, בירת פולין. בשנותיו הראשונות עברו עליו מחלות רבות ומתרפ"ד ואילך גדל בבית הוריו בשכונת מקור חיים שבירושלים והיה לצעיר חסון ובריא. למראה מלחמת הקיום הקשה של הוריו שפרנסתם על משק פרות לחליבה וחקלאות זעירה, נטל עליו עוד בילדותו חלק גדלו מעול העבודה בגינה וברפת וכו'. גם את לימודיו בבית המדרש למורים "מזרחי" הפסיק באמצע, למרות כשרונותיו, כדי להתמסר כליל לעזרת ההורים במשק הזעיר ובעבודת-חוץ , בבניין. את מעט זמנו הפנוי הקדיש לספורט ולהשתלמות בלימודי יהדות ובהשכלה כללית. חיבוריו והעתונים ההיתוליים שערך בשביל חבורתו המצומצמת העידו על הומור, טוב-לב וכשרון. חי בענווה ובהסתפקות במועט, שמר תורה ומסורת, אך לא ניסה לכפותן, אף בדיבור כלשהו, על אחרים, ובפעולותיו למען העם והארץ התמזג עם חבורת צעירים בעלי השקפות שונות בלי להבליט את ההבדל שבינו וביניהם. מתוך הכרת חובתו כלפי ההורים לא נטל מעולם חופשה לעצמו, אך לשירותו ב"הגנה" מצא לו זמן פנוי. בפרוץ מהומות תרצ"ו ובשכונתו המרוחקת מהמרכז היהודי שבעיר לא היו אנשי מגן במספר מספיק, הצטרף לשירות ה"הגנה" והודות להתפתחותו הגופנית והשכלית הצליח להעלים את גילו האמיתי ולהיכנס לשירות במשטרה המיוחדת כדי שיוכל לשאת נשק בהיתר . הצטיין במסירות ובאומץ לב ומילא כל תפקיד כאחד המבוגרים.

ב- 1945 סיים קורס ל"עזרה ראשונה". הצטיין בלימוד ובעריכת הרשימות עד כי כך שרופאים הציעו להדפיסן כחוברת עזר לקורסים הבאים. קיים בקביעות מצוות עזרה ראשונה והצלת נפשות בתרומות דם רבות לבנק הדם של "מגן דוד אדום" וגם בשירות "עזרה ראשונה" בפועל, ואף מהבריטים שנפצעו מפעולות ארגוני המחתרת לא מנע את עזרתו.

בקיץ תש"ז ערך הש.ר. קורס מ"כ מצטיני הקורסים. הקורס ארך 21 יום, אך בהתחשב בידיעותיו הרבות ובזמנו היקר לעבודה בבית שוחרר מהשתתפות בשבועיים הראשונים, ולאחר שהצטיין בבחינות נועד להדריך את פלוגתו הדרכה מרוכזת של יום אחד בסביבת ים-המלח, אלא שבינתיים פרצה מלחמת השחרור ושוב התמסר כולו להגנת השכונה כחובש וכאחראי לכמה עמדות מגן ומילא את תפקידו בתבונה ובגבורה יומם ולילה, אף בלי אוכל ובלי שינה ומנוחה. באחת ההתקפות על השכונה מצד בית-צפאפה יצא עם אנשים לעמדה קיצונית לקראת האוייב, ואחרי ששניים ברחו משם נשאר אברהם לבדו והשיב אש למתקיפים עד שנפצע בראשו. הוכנס לבית החולים ושם מת ביום המחרת בכ"ו בטבת תש"ח (8.1.1948). למחרת נקבר על הר הזיתים בירושלים.

מצבה לזכרו הוקמה בבית-הקברות הצבאי שעל הר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה