תפריט נגישות

טוראי שמריהו פאול טונאץ ז"ל

שמריהו טונאץ
בן 26 בנפלו
בן מרים ובילא
נולד בהונגריה - סגדין
בי"א בניסן תרפ"ב, 9/4/1922
התגייס ב-1943
שרת בהגנה
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"א בטבת תש"ט, 12/1/1949
מקום נפילה: ירושלים
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 14, שורה: 03, קבר: 01.

קורות חיים

בן בילא (אדאלברט בהונגרית) ומרים. נולד ב-9.4.1922 בסגדין שבהונגריה (עיר רבנותו של הד"ר עמנואל לב הנודע). סבל בגימנסיה בגלל יהדותו, ולולא יחסו האבהי של המנהל היה מגורש ממנה בגלל חליפת-דברים חריפה שבינו ובין אחד המורים האנטישמיים. בידעו שבגלל יהדותו לא יתקבל לאוניברסיטה השתתף, תוך כדי לימודיו בגימנסיה, בקורסים טכנולוגיים שונים וכשעבר בהצלחה את בחינת-הבגרות כבר היה מומחה בעבודות רדיו ומוטורים.

הוא הגיע לרמה אמנותית בנגינה בכינור. גמר קורס בן שנתים בטכניון שבעירו, והגיע לידיעה מושלמת בהונגרית, גרמנית, צרפתית ואנגלית. ב-1943 גויס לגדוד-עבודה באזור החזית ברוסיה וכמעט שנספה במחלת הצפדת. בהשתדלות אחיו הבכור הועבר לבודפשט, ולאחר שהחלים ממחלתו נשאר כלוא בעיר הנצורה וביצע הרבה מעשי-גבורה נועזים בשעת המצור. נפל בשבי הרוסי והצליח להימלט הביתה יחף וחולה.

הוא היה זקוק לשתי שנות החלמה עד שהבריא לגמרי ובינתים למד בשיעורי האוניברסיטה בעירו. משהגיעה אליו הידיעה על תקומת מדינת ישראל לא יכול עוד להישאר במולדתו הנכרית. חיפש ומצא קשרים עם נציגי ה"הגנה" ולפני צאתו לדרך בלי רשיון יציאה. סידר את "עזבונו". את ספריתו הפרטית, שהכילה כמה אלפי כרכים בעלי ערך, מסר למשמרת לספרית סייצ'יני בבודפשט ואת אוסף התמונות והפסילים למוזיאון העירוני של סגדין.

כשהגיע לארץ באוקטובר 1948 נשלח לשירות חיוני, בעבודה בבית-אלפא, אך הוא נשא את נפשו לשירות קרבי ולפי דרישתו נשלח ירושלימה, ושם נפל בעמדתו בנוטר-דם ביום 12.1.1949. היה קבור בשייך באדר ב'. ב-21.6.1951 הועבר להר-הרצל בירושלים.

שמו נחרת לזכרון על לוח-שיש בבית-הכנסת הגדול בעיר הולדתו בסגדין.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה