תפריט נגישות

רב"ט שמואל כהן (רוזנבאום) ז"ל

שמואל כהן
בן 19 בנפלו
בן בתיה ומאיר
נולד בליטא-קורשני
בכ"ט בשבט תרפ"ט, 9/2/1929
התגורר במלכיה
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן מאיר ובתיה. נולד ב-9.2.1929 בעיר קורשני אשר בליטא. בשנת 1934, בהיותו בן חמש, עלה לארץ עם הוריו שהתישבו בהרצליה.

בעודו נער התיתם מאביו. גמר את בית-הספר העממי המקומי השלים כיתה אחת של בית-הספר התיכוני, יצא, בהיותו בן 15, עם חברת נוער ארץ-ישראלי לקיבוץ גבעת-חיים. התמסר לערכי התנועה ושאיפותיה ונעשה מדריך ומחנך בחוג חברתו. בחקלאות ראה את יעודו בעתיד. לאחר שנתיים הצטרף לפלמ"ח ונשלח לתל-יוסף וכבעל נסיון של שנים היה למ"כ. דחה את הנסיונות לשחרורו משירות קרבי, בהיותו בן יחיד לאמו - "אין זכותי לחיים גדולה יותר מזו של חברי", אמר.

הנער הנלהב, שמטבעו שנא משטר, היה ללוחם אמיץ ובעל משמעת. השתתף בקרבות בעמק יזרעאל, במשמר-העמק, בגליל, מלכיה, נבי-סמואל, ולאחרונה - לטרון, שם מצא את מותו באותה הפעולה החשובה שביססה והבטיחה את כל כיבושי "מבצע דני".

בליל ה- 17-18 ביולי 1948, הלילה האחרון לפני כניסת ההפוגה השניה לתקפה, יצאו מברפיליה כוח של פלוגה ב' מהגדוד הראשון של חטיבת "יפתח" לפעולה, במגמה לנתק את עורק התחבורה של האויב בפרשת הדרכים רמאללה-לטרון. הם כבשו את משלט שילטא בכיפה המזרחית של רכס חירבת קוריקור תוך כדי התקפת נגד עזה של הלגיון מ-3 כיוונים הורה מפקד הגדוד לסגת. הנסיגה היתה קשה ביותר ובוצעה תחת אש כבדה ותוך גילויי גבורה רבים. על כיתתו של שמואל הוטל לחפות על נסיגת הפלוגה.

בתפקידו זה עמד עד נפלו ב-18.7.1948. הועבר להר הרצל ב-28.2.1950.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה