תפריט נגישות

טוראי גדעון מיס ז"ל

גדעון מיס
בן 18 בנפלו
בן פסיה ואהרון
נולד ברמת גן
בי"ב בניסן תר"צ, 10/4/1930
התגורר בבית חנן
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3.

קורות חיים

בן אהרן ופסיה. נולד ב-10.4.1930 ברמת-גן להורים חקלאים, חברי מושב בית-חנן משנת 1930. גדל במושב. גמר את בית-הספר העממי המקומי והמשיך את לימודיו בגימנסיה בראשון-לציון. סיים 7 מחלקות ועבר לבית-הספר החקלאי "כדורי".

בשנת הלימודים השניה התגייס יחד עם חבריו לכיתה לשירות הפלמ"ח במעוז-חיים. עם תחילת מלחמת-השחרור צורף לגדוד הראשון של הפלמ"ח והשתתף בכיבוש זרעין, בקרבות נבי-יושע, מלכיה וברחבי הגליל העליון ובהדיפת הפולש במשמר-העמק. משם נשלח כאלחוטאי קרבי לצריפין והשתתף בכיבוש לוד ורמלה ולאחרונה נלחם בחזית לטרון. אחרי נסיגת פלוגתו צורף לפלוגה לוחמת אחרת.

רציני ומסוגר בתוך תוכו היה גדעון. קשוח, שתקן וחי בעולמו הבלתי חדיר. גם במשימות גורליות השתדל לשמור על עצמיותו. אהב לשקול כל דבר לבדו.

בלילה בין ה 17 ל-18 ביולי 1948 כבשה חטיבת "יפתח" של הפלמ"ח את מרחב שילטא, חירבת אל בורג', ביר מעין ורכס חירבת קוריקור. בהתקפת נגד משוריינת של הלגיון הערבי נהדף הכח הפלוגתי מרכס קוריקור. 45 מלוחמי הפלוגה נפלו בקרב. בשדה תירס ירוק בין שילטא ואל-קובאב מצאו מסתור כמה מהנסוגים. גדעון סר לשם אחר פקודת הנסיגה. הפעם צורף לפלוגה כקשר שלה. נושא את מכשיר הקשר לבין שורות התירס. "הלו תלם אחד הלו תלם אחד ... הפגיזו את שילטא הפגיזו את שילטא..." גדעון שידר מאי שם.

ההפוגה השניה הוכרזה. בזמן איסוף הפצועים הגיעו גם לשדה התירס. ליד גופתו נמצאו שברי המשדר ושברי הנשק. גדעון נפל ב- 18.7.1948, רבים מהנופלים נשארו בשדה הקרב.

ב-28.2.1950 נאספו גויותיהם והועברו למנוחת עולמים להר-הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה