תפריט נגישות

טוראי יעקב רפאל סולוביץ ז"ל

יעקב סולוביץ
בן 15 בנפלו
בן זלדה ואברהם
נולד ברומניה - קלוז'
בכ"ג באב תרצ"ב, 25/8/1932
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד החמישי - "שער הגיא", חיל השריון מפח"ט 5
נפל בקרב
בב' באייר תש"ח, 11/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: משלטי שער הגיא
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קיבוץ קרית ענבים

קורות חיים

סולוביץ יעקב (רפאל) בן אברהם וזלדה. נולד ב-25.8.1932 בקלוז' (קלוזנבורג) שבטרנסילבניה (רומניה). בהיותו בן ארבע עלו הוריו לארץ והתישבו בירושלים. כשומרי דת ומסורת שלחתו המשפחה ללמוד בתלמוד-תורה וב"ישיבה" קטנה, ואת משאלתו להתחנך בבית-ספר חילוני דחה אביו, מחשש לפגימת אמונתו.

מילדותו נודע בטוב-לבו ובנכונותו לתת כל אשר לו לזולת, לבל יראה בצערו של מבקש ואינו נענה. משום כך ציית גם לאביו והשתדל להצטיין בלימודי התלמוד. אך משהתחיל בגיל 14 לעזור בבית-המלאכה של אביו בא במגע עם נערים עובדים, הצטרף ל"הנוער העובד" והשתלם בשיעורי-ערב.

בשנתו ה-15 יצא להכשרה חקלאית בביתניה עילית ומילא תפקידים בסידור-העבודה. כשלא הסכים לצירוף חבורתו עם חבורה אחרת, עבר עם חברים אחדים להכשרה מגויסת של פלמ"ח בנען. משם הועברו לדורות והוא התאמן ועבד ושמר על קו המים כבוגר לכל דבר. משם הועבר עם גדודו, הגדוד החמישי של הפלמ"ח, לירושלים הנאבקת.

אמו הביאה ללשכת הגיוס את תעודת לידתו ודרשה לשחררו משום שלא הגיע עדיין לגיל 16. שם אמרו לה, שאם הנער עצמו יבקש על כך - ישוחרר. אך הנער סירב לבקש, באמרו: "בירושלים קרבות ואני אשב בטל? אמא, כבר שכחת כמה התאבלת על הילדים שרצחו הגרמנים? הרוצה את שגם גורלנו יהיה כמוהם?" לפי מראהו, אפיו והתפתחותו דומה היה לקשיש יותר, ומאחותו דרש במפגיע, שתשקר לחבריו ותאמר כי הוא אחיה-תאומה או אפילו קשיש ממנה, לבל יגרשוהו מהצבא ולא יחשבוהו ל"צוציק".

השתתף בליווי שיירות, בכיבוש קטמון, בקרבות הקסטל ושייך- ג'ראח. באחרונה יצא למבצע "מכבי", לפריצת הדרך מירושלים לשפלה, ונפל במשלטי שער-הגיא ביום 11.5.1948 - כשלושה חדשים לפני מלאות לו שש-עשרה שנה. למחרת היום נקבר בקרית-ענבים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה