תפריט נגישות

טוראי אהרן אשר כץ ז"ל

אהרן כץ
בן 21 בנפלו
בן רחל-מלכה ומשולם-יששכר
נולד בפולין - לופאטין
בכ"ב באלול תרפ"ז, 19/9/1927
התגורר בחיפה
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3.

קורות חיים

בן משולם-יששכר ורחל-מלכה. נולד בכ"ב באלול תרפ"ז בלופאטין שבפולין.

עלה ארצה עם המשפחה ב-1933 והתישבו בחיפה. במשך שמונה שנים היה מטובי התלמידים בבית-הספר "נצח ישראל" ואחר-כך סיים קורס למקצועות מסחריים בבית-הספר התיכוני "במעלה".

בנעוריו היה פעיל בארגון "בני-עקיבא" ומשבגר עבר ל"הפועל המזרחי". עבד בפקידות במקומות שונים ושאיפתו לעבוד בבנק התגשמה בסתיו תש"ו, כשנתקבל לעבודה בסניף חיפה של "הבנק הארצישראלי לתעשיה". התמסר לעבודתו והצליח בה עד כי בשנתו הראשונה הגיע לדרגת עוזר מנהל-חשבונות והעתיד קסם לו בתקוה להגיע במשך הזמן לדרגת מנהל-חשבונות ראשי. הנהלת הבנק העריכה את שירותו וכשהתפרסם צו הגיוס פנתה לועדת-הגיוס בערעור למען שחרורו מטעמים משקיים כי עבודתו חיונית לבנק.

אך הוא הכשיל את השתדלות מעבידיו במכתבו ללשכת הגיוס שלא יתחשבו בבקשת הבנק, כי ברצונו למלא את חובת השעה. בקוצר-רוח חיכה יום-יום לתשובה השלילית על הערעור. סוף-סוף נתמלאה משאלתו וב-1.2.1948 יצא לאימונים, ואחר-כך לשירות קרבי בגדוד הראשון של הפלמ"ח (חטיבת "יפתח"). השתתף בקרבות הגליל התחתון והעליון. הועבר עם גדודו לחזית לטרון, השתתף בכיבוש לוד ורמלה

נפל בקרבות ליד שילטא-אל-בורג', באזור לטרון בי"א בתמוז תש"ח (18.7.1948).

בלילה שבין ה-17 ל-18 ביולי 1948, הלילה האחרון לפני כניסת ההפוגה השניה לתקפה, יצאו מברפיליה כוחות הגדוד הראשון של חטיבת "יפתח" לפעולה באיזור שילטא. פלוגה ב' מהגדוד נעה משילטא מזרחה ותפסה את הכיפה המזרחית של הרכס. עם שחר, תקף הלגיון את הפלוגה מכיוונים שונים באש כבדה של מקלעים ומרגמות. נוכח לחץ האויב ומספר הנפגעים, הורה מפקד הגדוד לסגת בחיפוי הדדי ובחיפוי הכוחות בשילטא ובאל בורג'. הנסיגה היתה קשה ביותר ובוצעב תחת אש כבדה ותוך גילויי גבורה רבים. בקרב על המישלט נפלו 45 לוחמים. הועבר למנוחת-עולמים להר-הרצל בירושלים ביום י"א באדר תש"י (28.2.1950).

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה