תפריט נגישות

סמל שלמה "שלאמק" מץ ז"ל

שלמה מץ
בן 26 בנפלו
בן מרים וצבי-הירש
נולד בפולין - בנדין
בכ"א בתשרי תרפ"ג, 13/10/1922
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב, חיל השריון מפח"ט 7
נפל בקרב
בי"ג בתשרי תש"ט, 16/10/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עיראק אל-מנשיה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: גבעתיים - נחלת יצחק

קורות חיים

מץ שלמה ("שלאמק") בן צבי-הירש ומרים. נולד ב-13.10.1922 בבנדין שבפולין. בשנות לימודיו בגימנסיה היה פעיל ב"הנוער הציוני" עד שהפלישה הנאצית לפולין בראשית המלחמה העולמית, שמה קץ ללימודים ולפעילות ציונית גם יחד. היה כלוא במחנות אושבינצים, דאכאו, פלונסבורג, לאונבורג ומילדורף, אך את צלם היהודי לא יכלו המרצחים הנאצים לשלול ממנו. ואף במחנות הללו עלה בידו לנסוך אומץ ובטחון בלבות אחיו לגורל.

אחרי השחרור פעל למען ליכוד אנשי שארית הפליטה בקרייבורג שבבאואריה העילית לקהילה מסודרת ולמרות גילו הצעיר נבחר לנשיאה. פעל רבות לשיפור מצבם של העקורים ובמגעו האדיב והקורקטי עם השלטונות המקומיים ושלטונות הכיבוש, רכש הוקרה לעצמו וסידור הוגן לעניני בני עדתו. משהועמדה הנהגת הקהילה על בסיס איתן פרש מנשיאותה והלך ללמוד בוידן, שם עמד בבחינת-הבגרות ואחר-כך למד כימיה ורפואה ברגנסבורג. לפי התעודות התקדם יפה בלימודים ובתרגילים במעבדות, בהן עשה נסיונותיו.

בשמעו שהמולדת העברית בסכנת התקפות מכל עבר, נטש את לימודיו ואת אביו, שהוא היה לו בן יחיד. על אף תחנוניו, מצא קשר עם שליחי ה"הגנה" ואחרי אימונים קצרים בגרמניה ובצרפת הגיע לארץ ביוני 1948. סיים קורס לקצינים וקיבל תפקיד בגדוד של פלמ"ח - חטיבת הנגב. השתתף בכל קרבות הגדוד, עד שנפל בקרב עיראק אלמנשיה ביום 16.10.1948 הועבר למנוחת-עולמים בבית-הקברות בנחלת-יצחק ב-29.9.1949

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה